[gilug.org] Patents i companyia

Xavi xdepalau gmail com
2005-11-09 09:54:06 UTC

Perdoneu no vull pas encendre fogueres, però voldria expressar la meva modesta
opinió sobre el tema.
Com sempre, m'agrada enfocar les coses des de més amunt, no pas pel simple fet
de que un programador es guanyi més bé o no la vida amagant algorismes o
oferint serveis. Entenent com a "simple" no com a cosa menyspreable, si no
com a contrari de complexe.
Ens oblidem d'una cosa molt important: els usuaris, desgraciadament anomenats
sovint "consumidors", a mi m'agrada més el terme persones o ciutadans.
No totes les coses han d'estar pensades per creixement econòmic, model
d'empresa, beneficis, etc. Si no que hauriem de reflexionar: "quin model
afavorirà més l'expansió del coneixement entre els ciutadans?", "quin model
donarà més llibertat a l'usuari i no serà monopoli-dependent?", "quin model
compromet menys la seuretat de les nostres administracions?" . Si defensem el
model de patents i tancat seguirem amb el línia dels anys 80. I no cal
recordar a quines aberracions ens porta. No només el xor de la lògica de
programació o el ridícul doble-clic, sinó de vacunes aviaries i de la sida,
pagesos demandats per infringir patents per tenir el seu camp contaminat pels
transgènics del camp veí de la multinacional, patents del genoma humà,  etc,
etc.
Us agrada aquest model?, a mi no. Diguem "hyppie", comunista,
antiglobalitzador o el que vulguis, però rotundament NO-el-vull.
Si el model lliure ho és per tothom, no pateixis que l'empresa que te copia el
codi també haurà d'obrir-lo del contrari ningú adquirirà el seu producte
havent-hi una alternativa lliure. Si l'obre i han fet millores, tu te'n pots
beneficiar.
Que és una utopia? No sé, també semblava en el seu temps una utopia sortir de
la societat feudal.
Perdoneu, i sobretot que ningú se senti ofès!. És perfectament legítim
guanyar-se la vida, però ens hauriem de tornar a replantejar entre tots quina
ha de ser l'ètica dels negocis.
Sobre quin és el model de negoci del programari lliure se'n ha parlat molt i
no em vull extendre, només s'ha de buscar una mica i ser creatiu. Tampoc
parlaré dels nombrosos exemples de com aquest programari  ha ajudat a
escampar el coneixement i la igualtat d'oportunitats. En una altra ocasió
potser.
Salutacions,

Xavi

PD: Ei!! molt bé el sopar, a veure si en fem més sovint!

A Dimarts 08 Novembre 2005 21:18, Albert Johé va escriure: