[gilug] Modes de video, Framebuffers, UEFI y otras yerbas...

Lit1s k jasp org
2018-02-28 15:03:09 UTC

Booon dia a tothom!

Us explico l'aventura d'actualitzar el meu PC domestic,
amb resol.lució inclosa!, per que cadascú aprengui el que vulgui :-)

Seguint encara la costum, que cada cop costa mes, (beneïda mandra! ;-)
em vaig comprar una relluent placa mare nova, amb CPU i ram.

Vaig decidir, com habitualment, que fos de marca coneguda, i que
alguna caracteristica em dongues a entendre que era prou bona...
(de moment segueixo victima del marqueting capitalista, pero a
falta d'alguna consistent il.luminació espiritual, i poc a triar
a la botiga de Girona, es tot el que tinc)

Gigabyte Z370 HD3 "Ultra Durable™- Motherboard LGA 1151"

Ultra Durable, segons GigaByte, es refereix a que te alguns
components que "diu" que fan que durarà mes... de moment
m'ho crec, i el temps dira...

I em vaig disposar a instal.lar la meva distro preferida
a dia d'avui: Debian stretch XFCE gnu/linux.

dd de la ISO (live) a un USB (el USB es Toshiba),
i picant la tecla de triar el arranque, ja dona,
(entre alguna altra), les dues opcions clau:

"Toshiba TransMemory"
"UEFI: ToshibaTransMemory"

Vaig pensar: UEFI es mes modern, si? Doncs a provar-lo.

De seguida la pantalla en un mode "frame-buffer", de
1024x768, amb el mode de texte adaptat corresponent,
que seria quelcom semblant a uns 100x60 caracters o aixi...

Instal.lació correcta, tot ok, reiniciant del disc dur,
escriptori que segueix al frame buffer 1024x768.
La meva pantalla actual, arriba a 1920x1080.

Remenant força, enlloc veia que pogues canviar la
resolució. M'hi vaig barallar, amb opcions variades
al arranque del kernel, nasti de plasti...

Segona prova: Arrencant en mode "bios" (o tradicional)
(beneïdes tradicions ancestrals!): al arrancar el kernel,
la pantalla en mode super-tradicional (80x24 caracters),
al arrancar el mode grafic, la resolució del meu monitor,
1920x1080, i tot ok!...

Peeero, despres d'instal.lar, (en mode tradicional),
la debian no arrancava de disc dur, es quedava la pantalla
en el punt mes trist: tota negra, amb el cursor a dalt
a l'esquerra parpallejant...

Despres d'"n" proves: arrancant i instal.lant en mode EFI,
pantalla a baixa resol.lució. Arrancant en mode bios,
instal.lació OK!, i despres el PC no arrancava.

A la BIOS d'aquesta placa mare (un univers d'opcions per
gamers i frikis overclockers!), n'hi ha un parell que
semblen tenir algo a veure:

"Storage Boot Option Control"
"Other PCI devices"

que ambdues, es pot triar entre tres opcions:
"Do not launch", "UEFI" o "Legacy".

Provant unes quantes de les 9 combinacions possibles
d'aquests settings de la bios, en les dues combinacions
d'arranque i instal.lació (uefi i tradicional), tot igual...

Com que preferia que arranques en baixa resolució
a que no no arranqués per poder seguir buscant bolets,
ho vaig deixar en UEFI.

Trastejant a l'arranque, vaig trobar un fitxer relacionat amb el fb,
que vaig apartar, amb el seguent i curios comportament posterior:

mv   /boot/grub/x86_64-efi/video_fb.mod   /parking/

Al arrancar, surt a la pantalla (Que algú m'expliqui la logica,
de que en una pantalla surt escrit aixo, que no ho pillo!!!!!)
(transcripció literal):

error: file '/boot/grub/x86_64-efi/video_fb.mod' not found.

Press any key to continue...
error: no suitable video mode found.
Booting in blind mode

El "press any key to continue", se'l passa pel forro,
i al cap d'uns 5 segons segueix arrencant (millor)...

I la pantalla es queda del tot negra uns segons,
(això si que entenc que es el "blind mode"...
fins que, sorpresa!!!! apareix el mode grafic natiu,
de 1920x1080, i tooot funciona! Beeee!

Finalment, i ja tot funcionant des de llavors, se
m'acut aprendre algo mes del EFI, :-/ (que sembla
que es el futur, ens agradi o no), i faig:

file   /boot/efi/EFI/debian/grubx64.efi

/boot/efi/EFI/debian/grubx64.efi: PE32+ executable
(EFI application) x86-64 (stripped to external PDB), for MS Windows

Bueno, he llegit que PE32+, vol dir "Portable Executable de 64 bits",
pero que l'ordre "file" hi posi "for MS Windows", em despista molt!...

      Carles