[gilug] Fwd: Actes Anti-DRM els propers 10 dies

Narcis Garcia informatica actiu net
2016-03-09 10:21:28 UTC

-------- Missatge reenviat --------
Assumpte: Actes Anti-DRM els propers 10 dies
Reenviat-Data: Tue,  8 Mar 2016 22:19:10 +0000 (UTC)
Reenviat-De:
Data: Tue, 8 Mar 2016 23:16:30 +0100
CC:

On Fri, Mar 04, 2016 at 11:12:55AM +0100, Ernest Adrogué wrote:
> 2016-03- 4, 10:36 (+0100);  escriu:

> Fa poc vaig veure un video interessant sobre el tema:
> https://www.youtube.com/watch?v=H6bJ5b8Dgoc
>
> La conclusió (spoiler alert) és que actualment no existeix cap portàtil que
> no tingui xips susceptibles de ser utilitzats amb finalitats d'espionatge
> sense coneixement de l'usuari.

Una de les excuses per a fotre porqueries per al control remot a tot
el maquinari que venen és el DRM. Figura que Hollywood i companyia
volen vendre't continguts que puguis veure al "teu" ordinador i no els
puguis copiar, desar, veure una altra estona o en un altre dispositiu,
compartir, o usar de formes (ni que siguin legals) que ells no
controlin. Com que això és impossible si et donen el contingut,
necessiten donar-lo per comptes de a tu a un ordinador que ells
controlin i que tu et pensis que es teu. Per a aconseguir que no sigui
teu necessiten programari privatiu o tivoització (programari amb
llicència lliure però que el maquinari es nega a executar si el
modifiques). I per evitar incompatibilitats entre programari privatiu,
entre altres, volen estandaritzar la interacció entre el navegador i
les extensions privatives de DRM, colant Encrypted Media Extensions
(EME) al World Wide Web Consortium (W3C).

En teoria no es fàcil vendre un ordinador que no faci el que vol el
comprador, sobretot si algú altre en ven que sí que ho fan; és més
fàcil vendre un ordinador que permet veure continguts restringits
populars mentre que el que ven l'altre no ho permet. I els que es
dediquen a usar o distribuir programari 100% lliure, doncs au, a
justificar perquè hi haurà (més) continguts a la web que no seran
accessibles.

Això no és nou, però diu que el 20-22 de març de 2016 hi ha una reunió
del W3C a Boston per discutir les EME. Si ho aproven figura que els
navegadors que compleixin l'estandard hauran d'acceptar extensions
privatives de cada editor de continguts (o consorcis) per a poder
desxifrar i mostrar els continguts amb garanties (per a la "holliweb")
de que l'usuari no pugui fer el que vulgui amb el contingut.

La campanya Defective by Design de la FSF està demanant accions de
protesta abans del 17.3.2016 per intentar que no ho aprovin el 20-22.

El millor seria muntar manifestacions a ciutats amb seus de la W3C
(les més properes als Països Catalans deuen ser Gijón, Paris, Pisa i
Rabat, massa lluny per a mi).  Si no, demanen que els enviem fotos de
persones amb pancartes anti-EME davant les seus d'aquestes ciutats
(amb cara visible o difuminada). I si tampoc, doncs fotos d'aquestes
allà on sigui (no sé quin seria el lloc més simbòlic als Països
Catalans).

Sense EME no vol dir que no hi pugui haver DRM, és simplement que no
estarà refrendat per l'organització que havia vetllat força per una
web oberta. I amb una miqueta de sort hi haurà més fragmentació al DRM.
Quasi que l'avantatge principal de rebutjar EME és mantenir una mica
la confiança en el W3C.

Per a més informació :
https://www.defectivebydesign.org/show-them-the-world-is-watching-stop-drm-in-html

Perdó pel cross-posting. He pensat que potser algú vol fer alguna cosa,
ni que sigui comunicar-ho a coneguts en alguna de les 20 ciutats.

--
Xavi