[gilug.org] Recuperacio de desastres amb Ext2

Eduard Vidal i Tulsà festuc gmail com
2009-05-11 18:58:26 UTC

El 11 / maig / 2009 16:22, Narcis Garcia - GiLUG
<> ha escrit:
> A veure, plantejo un escenari com moltes coses "extranyes" que passen
> cada dia:
>
> Tenim una persona amb un ordinador on hi té tots els seus documents
> (molts), i anem a suposar que en fa còpia de seguretat manualment cada
> divendres, i ho fa per exemple en DVD.
Pos vaia merda de còpia, entre altres problemes et trobaràs:
Espai petit.
Necesaria intervenció de l'usuari, que tingui temps i recordi fer-ho
--> Imposible d'automatizar
Antiecològic
La fiabilitat dels dvd cd es una MERDA.

> Es compra un nou ordinador i un dimecres decideix moure tots els
> documents cap al nou ordinador, arriba el dia següent (dijous) i al nou
> ordinador no hi troba res, perquè per exemple ho havia ficat al
> directori /tmp i s'ha buidat.
> Té còpies de seguretat, si, però no hi té la feina de dilluns a
> dimecres. A l'ordinador vell no hi ha res a la paperera, al nou tampoc.
Es compra l'ordinador suposo per que el vell li ha caigut un llamp o
quelcom desastros que l'impedeix posar el disc dur antic al ordinador
nou, per fer un simple cp o un rsync cap a la màquina nova.

> Entenc que si els documents a l'ordinador vell estiguessin en una
> partició Ext2 o FAT, la recuperació de fitxers eliminats seria bastant
> senzilla, en canvi amb Ext3/Ext4 el panorama és com quan et cau una
> arracada al mar.

No es tant així, tot depen de l'estona que el jourlaning ha tingut per
anar-te borrant els arxius.
Quan més estona ha tingut la partició oberta menys probabilitats tens
de recuperar res, per que la zona on tenies les dades que has borrat
queda marcada com a lliure, i tard o d'hora el journaling, o algun
altre "procés" del gestor de disc (ext3 o ext2) que necessiti escriure
a disc, usarà la part marcada com a borrable i perderàs el teu arxiu.
És a dir amb qualsevol sistema de fitxers irramediablement amb el
temps perderàs les dades.

Un cas tant extrem com el que plantejes no es de calaix pensar-hi
abans que passi.
Per que si hi penses abans implementaràs un sistema de còpies de seguretat.
Com fer còpies de seguretat:
Si fas servir mandriva a panell de control hi ha una entrada a
seguretat que es diu instantànees, que et configura automàgicament el
rsnapshot i et crea una carpeta /home/.snapshot on hi ha una còpia
dels arxius antics.
Si no fas servir mandriva www.rsnapshot.org...
Això et permeterà recuperar una setmana d'històrics dels arxius fins i
tot els que l'usuari ha borrat. Directament i sense complicacions.
 també pots fer-les així:
Si el directori dels documents es petits li pots fer que faci un rsync
a un usb "mitg amagat" del tipus rsync /home/usuari/documents/
/media/usb_segur/ -a cada dia amb crontab, per exemple.

En resum et dirè el que sempre dic:
Només hi ha dos típus d'usuaris d'informàtica:
1 Els que fan *còpies de seguretat*.
0 Els que _encara_ no en fan.

> Per a valorar el risc de no utilitzar el "journaling" de Ext3/Ext4,
> m'agradaria llegir un exemple qualsevol i les seves conseqüències.

El que sol valdre més "en qualitat i preu" dels montatges que faig
solen ser els disc durs rebundants, i els disc durs per l'snaphot.