[gilug.org] configurar xarxa

2008-12-03 22:38:16 UTC

Responc sota les preguntes:

El dc 03 de 12 de 2008 a les 21:27 +0100, en/na Ateneu Llibertari
Paquita va escriure:
> [...]
> 1. covertura wifi gratuïtament
> 2 xarxa restringida
>
> el problema sorgeix, si no he entès malament, que el router que ha de
> fer de tallafocs per protegir la xarxa segura és el mateix que hauria
> de donar cobertuta wifi gratuïtament, que seria com lligar els gossos
> amb llonganisses.
>
> Pel que vaig entendre que em deia en Narcis un router només pot fer de
> tallafocs (o crear una altra xarxa independent) si té una entrada de
> xarxa ¿RJ45? , no?
>
> Pregunta1: No és possible donar-li un número de xarxa al port 1 de lan

Segons entenc, és possible que suplantant el programari de fàbrica del
router per un de tipus "dd-wrt" es puguin controlar els ports
independentment. Ara bé, no sé qui ho farà això sense experiència o
sense un 'banc de proves'.

> Pregunta 2 podria un ordinador amb 2 entrades de xarxa fer el
> tallafocs per la xarxa segura i utilitzar el linksys per donar wifi
> gratuït i obert?

Si ens ensenya algú com es configura (tal com compartir pel Wifi d'un
portàtil) Si; però també estem amb què l'ordinador haurà d'estar
funcionant per a fer d'intermediari.

> Pregunta 3: millor encara. com que el modem adsl té una connexió usb,
> es podria fer sense els dos eth? Quedaria completament segur
> l'ordinador que fes de tallafocs?

No ho he entès ben bé; si és per a què USB sigui un accés aïllat, i
ethernet un altre accés independent, no sé si aportaria tots els
ingredients desitjats (xarxes, accés simultani a internet,..)

> Pregunta 4 podria ser que del mateix router linksys tingués una IP pel
> wifi i una altra IP els  ports LAN i aleshores crear la xarxa segura
> només per cable?

Substituint el sistema de fàbrica del router per "dd-wrt" o similar, i
dedicant més hores a la configuració, suposo que si. De tota manera hi
ha 2 pisos i vàries portes entre l'ADSL i el lloc on emetre Wifi.
M'imagino que s'haurien de passar 4+1 cables de xarxa de dalt a baix per
a disposar de tot.

> A les males que s'hagués de fer servir un ordinador aquest és una
> Debian Etch amb un kernel 2.6.16, era de la rama stable, pero si ens
> em de fiar que qui l'ha configurat (un servidor) em sembla que ja s'ha
> desestabilitzat una mica         :os

Jo això de compartir internet de eth0 (RJ45) per eth1 (Wireless) ho he
vist fer amb un parell d'instruccions de consola, les quals haurien de
més segures i fàcils d'explicar i posar a prova, abans de "desvirgar" la
garantia d'un router nou i car.