[gilug.org] Paperera misteriosa

2007-10-29 14:49:14 UTC

Tinc un problema: se m'ha emplenat el disc dur i no aconsegueixo
buidar-lo.

Resulta que en una partició (hda4) amb format ReiserFS hi tinc
instal·lada una Ubuntu GNU/Linux 7.04 i fins fa uns dies hi havia uns
17GB d'espai lliure.

He anat provant diverses vegades un programa (UCK) per a personalitzar
imatges ISO de Live-CD, i aquest programa per a cada processament deixa
una carpeta molt voluminosa al directori d'usuari (/home/usuari), i dins
la carpeta hi ha fitxers amb el "root" com a propietari.

El cas és que aquest matí he acabat d'emplenar-ho tot fins que l'Ubuntu
se m'ha queixat que no hi ha més espai lliure. M'he disposat a eliminar
aleshores totes les proves anteriors que tenia a /home/usuari i així
tornar a disposar d'aquells 17GB lliures a la partició.

En fer les eliminacions amb el navegador de carpetes (nautilus), aquest
m'ho ha ficat tot a la paperera, així que m'he quedat igual de ple.
Aleshores he obert la paperera per a buidar-la, però se m'ha queixat de
què com a usuari normal no tinc permís de purgar algunes de les coses
que s'hi contenien (aquells subdirectoris/fitxers del root).

Vist el panorama, he obert un navegador com a root ("gksu nautilus") i
he anat a trobar la paperera: buida està. Aleshores he provat de moure,
amb les dues finestres obertes, el contingut de la paperera d'usuari
normal cap a la paperera del "root", i la meva sorpresa ha estat que els
continguts han desaparegut de la paperera normal, però no ha aparegut
res a la paperera del "root".

L'espai del disc segueix igual de ple, i no trobo on estan els 17GB de
dades invisibles. He provat de fer recompte de l'espai que ocupen totes
les carpetes dins de /home (com a normal i com a root), he provat de
mirar-ho des de Live-CD i no trobo res. També des de Live-CD he provat
d'eliminar alguna altra cosa, però també desapareix sense alliberar
l'espai i sense aparèixer a cap paperera.

També he provat de fer des de Live-CD:
fsck /dev/hda4 -a
..però no troba cap problema i repara res.

Suposo que alguna cosa deu haver quedat corrompuda.
Algú sap com restablir les papereres de la partició de sistema (/) ?

Gracies,
Narcís