[gilug.org] Sistema a 64bit

2007-03-03 11:07:49 UTC

Ara se m'ha acudit que, a diferència de les compilacions per a i386, les
compilacions per a x64/IA64/AMD64 no només poden incloure les operacions
de 64 bits amb les dades, sinó també més instruccions dels darrers
processadors x86.

- Amb el processador (80)386 es va completar la gestió del "mode
protegit" del 286, l'operació de dades a 32 bits, direccionament de
memòria de 32 bits (fins a 4Gb d'espai de direccions, incloent la RAM),
paginació de la memòria

- Amb el processador (80)486 es va integrar el processament matemàtic
per a nombres de coma flotant (MPU/FPU)

- Del processador (80)586 o P5 només es pot comptar amb millores de
rendiment

- Amb el (80)686 o P6 es va completar la integració de processos per a
tasques multimedia del 586 (MMX)

Per a garantir compatibilitat amb qualsevol processador de 32bit,
habitualment s'han compilat totes les aplicacions amb el joc
d'instruccions IA-32 (Intel 80386 / i386), però amb l'entrada al mercat
dels processadors compatibles x64 s'ha pogut fer taula rasa de nou:
compilar per a "AMD Athlon 64" pràcticament implica tenir una nova base
compatible per als processadors PC compatibles en endavant, assumint un
nou salt en "l'ample de banda" de les instruccions com es va fer amb els
32 bits del i386.

El què jo no tinc clar és si les compilacions que s'estan fent del
sistema GNU a 64 bits afecten només a la qüestió dels 64 bits, o també
contemplen els demés avenços en el joc d'instruccions de les CPU: coma
flotant, instruccions multimedia, i demés que aparegueren.