[gilug.org] RE: Amagar parts del software lliure

Eduard Vidal i Tulsà eduard vidal pas udg es
2005-11-05 13:14:14 UTC

En/na Albert Johé ha escrit:

> [...]
>aquells programes que es paguen amb fons públics i que per tant és com
>si treballessim a una empresa i es publica el que s'ha fet.  :)
>
>I finalment només dir que tots els científics de la història han
>patentat els seus descobriments, si fins i tot el teorema de fermat ho
>està de patentat. Però nosaltres, els informàtics som els únics entre
>el grup dels científics que no en volem ni sentir a parlar. Això pot
>ser per dos motius... o bé perquè som molt bondadosos, o bé perquè no
>ens hem sabut adaptar i ens ho deixem perdre.

Aquí és on t'equivoques. No som massa bondadosos. i és aquí on podré
respondre't.
No et vaig respondre abans per que sabia que en Jordi, o algú altre,
t'informaria més bé.
Per que em consta que no ets l'únic.
La informàtica va néixer amb la revolució de les patents a la segona
guerra mundial.
Jo crec que les patents son una aberració a la inteligència humana.
Està molt bé que la gent pugui patentar, el que sigui capaç
d'inventar-se per si sol, podríem dir.
Però clar tu també creuràs que no s'hauria de poder patentar una suma
binaria, oi?
La suma binaria exclusiva (xor) està patentada als estats units. (Segona
guerra mundial...)
A la dècada dels 70, època de relativa pau, a l'informàtica va néixer
una vessant que va voler fer negoci.
I durant anys en va fer, va fer el sistema operatiu UNIX.
Aquesta empresa va agafar tot el que s'estava desarrotllant a la Berkley
universtiy ho va empaquetar i ho va patentar.
La llicència d'aquesta universitat, la que es sol anomenar BSD, permet
posar el software que està sota aquesta llicència sota productes
patentats. Segurament aquesta llicència va néixer així expressament, és
a dir amb l'intenció que les empreses poguessin fer el seus sistemes
operatius amb unes convencions estàndards. (La Iso no existia)
El protocol tcp/ip està sota llicència bsd, i gràcies això tots els
sistemes operatius amb connexió a internet el porten a dintre.
La lgpl també et permetria fer coses semblants a bsd.
També t'haig de dir que el programari no és patentable a la unió europea.
El sistema de patents, està limitant la nostra societat, i segurament és
el culpable de tots els mals de la humanitat.
Per exemple; l'escalfament global. És culpa de les patents.
Tu em diràs: -Per que creus que l'escalfament global és culpa de les
patents?
Dons és molt senzill. Imagina que tens una empresa que fabrica
automòbils. Imagina't que la Dailmer-Benz és teva.
Tens unes piles de combustible que et permeten passar d'hidrogen a
aigua, i a sobre generar electricitat extra.
Com que ho has patentat, estem en l'edat de les patents..., ningú més es
pot posar a fabricar cotxes amb aquesta tecnologia sense el teu permís.
Com que tu ets molt bon empresari, saps que el més important dels
negocis és el conservadorisme.
Imagina't el cost que pot suposar a Dailmer-Benz canviar tota la
filosofia d'empresa. Estaríem parlant de Canviar tota la planta de
motors, i de retruc, re dissenyar tots els models de cotxe, ja que ara
els motors son més petits i els dipòsits més grans i més perillosos.
Tu que ets molt bon empresari, i no et culpo, creus que es una burrada
canviar tota la estructura de l'empresa, total per que el planeta
s'escalfi menys.
I que fas?
Dons la resposta és molt simple. Continues estudiant les piles
d'hidrogen. I saps per que ho fas?
La resposta és molt simple, per que tens el sistema de patents. I saps
que es inútil agafar les teves patents de fa 20 anys sobre el tema, ja
que son totalment desfasades en comparació al que ara saps.
Saps que si algú vol formar una empresa amb base als motors d'hidrogen
teus, Haurà de evolucionar els motors que ja has perdut la patent. Però
si ho fa, si els evoluciona, l'ompliràs de demandes, per robatori de
patent. I tu podràs continuar amb la teva estructura d'empresa, que saps
que et dona prou recursos.
La raó menys important de la teva recerca, es ajudar a tenir un planeta
més net, o la publicitat que et genera gratuïta als telenotícies, cada
cop que mostres un nou prototip amb l'anagrama de l'empresa prou gran.

La edat de les patents, es la que ens dura a la ruïna.
En qualsevol empresa et puc demostrar això de la Dailmer-Benz.
En software, la por et pot fer patentar (que a la unió europea no
podràs...) per que et pensis que ets més inteligent que ningú més, o
precisament al contrari, per que et penses més dèbil que els altres.
Si ets més inteligent que els altres, l'edat de les patents et pot
ajudar, però les patents frenen a l'humanitat, i  si ets més inteligent
que jo, ja fa temps que ho veus. El que jo et recomanaria és que busquis
un model de negoci valent, llicencia amb gpl.
Jo que no en tinc ni ideia de que fa el teu extraordinari software, del
qual n'estic segur, que d'aquí poc temps hi haurà una versió lliure
d'equivalent, si es que realment fa falta en el mercat.
Pots buscar-te un model de negoci orientat als serveis, no pas a vendre
software. A empreses com a RedHat, mysql, zend (desarrotlladors de php),
Blitz informàtica, D-unlock, i un llarg etc. Els hi va molt bé venen
serveis.
Si creus que ets menys inteligent que altres, o que els altres units
poden fer més coses que tu sol, o que tu i els programadors que puguis
contractar, L'edat de les patents no t'ajudarà gents, segurament, si el
teu software fa moltes coses, quan el duguis a patentar als paisos on
t'acceptin patentar-lo, si et dona beneficis, Hi haurà un gran nombre
d'empreses que et denunciaran per dur-te a la ruïna, ja que segurament
tindran patents semblants a la teva. Pensa que el dobleclic està
patentat, comprar per internet també....
Dons si creus que un model basar pot donar més bons resultats que el teu
treball, dons no ho duptis llicencia-ho amb gpl. T'asseguraràs que ningú
pugui patentar cap versió superior, o modificada del teu treball.
Tindràs a tot un model de basar que t'ajudarà a millorar versió a versió.
I tu vendràs serveis, i aquest software serà una de les teves tarjetes
de presentació.

>No vull entrar en debat de patents, etc.

Dons jo ja veus que si ;)

> La solució que m'ha donat el
>senyor Catà em sembla perfecte ( i faig referència al missatge de
>Leopold on deia que el que jo deia era una aberració ). La llicència
>LGPL me la llegiré a veure què puc i què no i ja veurem si s'escau al
>que vull fer.
>
>Gràcies a tots per les vostres opinions i a veure si torna a funcionar
>el portal de GILUG que ja fa dies que té el servidor MySQL petat :P

Aixó, del servidor, segur que l'Eduard Carreras (a/e?) quan tingui un
momentet, o arregla :)
Es el que te de bó el model basar ;)

>Salut i força!!!!

Fem força cap a on?