[gilug.org] Debian o Ubuntu

2010-07-30 12:05:34 UTC

La meva opinió és que vas per bon camí.
Aquest hivern m'ha tocat barallar-me amb aquest dilema, i el què m'ha
fet prendre una línia estratègica ha estat el tarannà de cada projecte:

- Avantatges d'Ubuntu: Els paquets són prou actualitzats i el suport
comunitari és molt més proper i massiu per a dispositius
compatibles/incompatibles, la usabilitat per l'usuari inexpert pren més
atenció, i la xarxa de distribució facilita molt les coses (conèixer,
descarregar, provar, comprar, demanar suport local, etc.)

- Desavantatges d'Ubuntu: T'acostumes a tot allò que et ve preparat i
servit, i quan els equips de treball d'Ubuntu canvien d'estratègia o de
paquets d'un programari, t'adaptes o et fots. La distribució no està
tant estesa en diferents plataformes i tant modelada tècnicament com
Debian, per exemple a l'hora de trobar derivats per telèfons mòbils,
routers, paquets-servidor, etc.

- Avantatges de Debian: Oh, la mare dels ous i de la puresa (je, je...).
Una versió estable de Debian és un sistema molt madur des del punt de
vista tècnic i de configuracions. Trobaràs coherència, si vols també
trobaràs senzillesa i menys casos que per tenir un servei t'hagis
d'empassar 60 paquets de programes "recomanats" o "suggerits". Les
solucions per a servidors duren moolt més temps que amb Ubuntu, també
perquè hi ha molta gent que té programari funcionant des de fa dècades
sobre servidors Debian i el segueixen mantenint per les noves versions
encara que sigui antic.

- Desavantatges de Debian: No és gaire viable fer propaganda de Debian
als usuaris inexperts, perquè és més feixuc de mantenir actualitzat amb
tot el què t'exigiran (nous dispositius, facilitat, autonomia), i
pensaran que és cert que GNU/Linux és per experts de la línia de
comandes. És important que una persona que veu GNU/Linux en un cibercafè
o a casa un amic, després pugui per sí mateixa descarregar-se allò sense
saber-ne, i tenir grans possibilitats d'èxit a la primera.

Amb tot això, jo segueixo la mateixa línia que en Xavier Diumé: Ubuntu
pels usuaris inexperts o per només-escriptori, i Debian per tot allò
administrat per un informàtic. Aquest duet permet aprendre una mateixa
branca de distribucions (deb), i aprofitar la propaganda d'Ubuntu pel
gran públic.

Al 30/07/10 00:44, En/na Andrey Antoukh ha escrit: