[gilug.org] GNU i el software d'I+D

Leopold Palomo-Avellaneda lepalom wol es
2005-11-03 13:35:03 UTC

Benvolgut  Albert Johé,

em sap greu dir-te que crec que no has entès absolutament res de la filosofia
del programari lliure, del projecte gnu, de les llicències ni del conjunt tot
plegat.

A Dijous 03 Novembre 2005 13:09, Albert Johé va escriure:
> Benvolguts companys del GiLug.
> Voldria saber com s'ha de fer per protegir un software de tal manera
> que una part sigui lliure i una altra sigui privada. Hi ha alguna
> llicència per fer això?
No i la gràcia és fer explicitament perque no es pugui fer.

> Perquè ho dic. Docns bé, com tots sabeu el sofware lliure està molt bé
> per tot el que és trivial i que no hi ha problemes amb que tot quisqui
> sàpiga com funciona, però què passa amb els projectes d'I+D?

Amb aquesta frase estàs dient que tot lo fàcil, lo trivial, lo que no té valor
és programari lliure i en canvi tot lo valuós no ho és. Per tant, el
programari lliure està bé per fer coses senzilles i per fer coses complicades
el propietari.....i que no es pot fer I+D amb programari lliure.... t'estàs
carregant anys de gent desenvolupant programari fer la ciència, per fer I+D
ambels quals molta gent ha basat els seus productes. Estàs enviant a la merda
tota recerca fonamental i la feina de molta gent.

> Vull dir,
> una aplicació que conté un algoritme que vols explotar i per tant no
> pots deixar que tothom vegi com funciona i et passin a davant...

Doncs crec que el millor que pots fer si només el que vols és explotar el teu
coneixement, el teu programari i treure'n profit només tu, etc., si us plau,
és  no fer servir aquesta llista, una llista de gent que intenta compartir
l'informació, ajudar-se els uns als altres etc. Potser el més convenient
seria pagar a un assessor que t'informi, que faci la seva feina i com tu, et
cobri pels seus coneixements i t'assessori de quina és la millor forma de
treure'n profit.

> Un exemple d'això seria el Google, que no posarà mai a la vista el seu
> algoritme a no ser que es descobreixi. Però per altra banda hi ha
> molts programes que també ho tenen.

Crec que l'algorisme de Google és públic, però no estic segur, però es basa en
mètodes algebraics i coneixements fonamentals de l'algebra.

> Com ho puc fer? O potser he de fer software propietari i patentar-lo?

Ets concient que hi ha gent que ha participat activament en contra de les
patents de programari en aquesta llista?

A veure si fas I+D a la Universitat i el que t'interessa és fer recerca, per
temes de tesis, publicacions, etc. no tens perquè fer el que dius. El teu
resultat, si ho publiques és teu i et donarà el profit que pot donar. No està
tant clar que un model de I+D amb patents, restriccions sigui, ni beneficiós
per la societat ni per les empreses. Pensa t'ho.

Leo