[gilug.org] Reparticionar el Disc Dur

marc tarres wanadoo es marc tarres wanadoo es
2004-09-29 10:36:59 UTC

Bones!

Alguns recordareu que fa un mes, més o menys, em vaig estar barallant amb
el meu ordinador per culpa de la lentitud dels dispositius. Al final va
semblar prou clar que la "culpa" era del disc dur, però amb el dubte de si
era el dispositiu físic que havia "petat" o altrament el problema venia
del Mandrake 10.0. Abans de gastar-me uns calerons en un nou disc dur,
vull fer la prova definitiva: fer un raconet per instal·lar-hi el Win98
(S.O. que utilitzava abans de fer el salt a GNU/Linux), i on recordo
perfectament que el disc dur funcionava MOLT més ràpid que ara.

De moment, l'únic que he fet ha estat "reservar" 1.5GB del final del disc,
i formatejar-ho com a FAT32. Això ho vaig fer amb el mòdul de
particionament que té el Mandrake Control Center. Directament no vaig
poder, perquè la partició que volia "tocar" estava muntada, així que vaig
arrencar des del CD1 de MDK com si volgués fer una actualització. Un cop
reparticionat, i just quan es disposava a començar a instal·lar paquets,
vaig avortar "a lo bruto" reiniciant l'ordinador. Fent una inspecció
superficial, no sembla que hagi perdut dades, però sí que he vist que la
configuració d'alguns dispositius se m'ha trastocat una mica...

Pregunta#1: Vaig fer bé de particionar-ho així? Hi ha alguna manera menys
barroera?

A part d'això, ara em trobo que a l'arrencar amb el CD del Win98 per
instal·lar-lo, no estic segur que em detecti l'espai lliure que hi ha al
final del disc dur. Semblava que sí, perquè em parlava "d'aprofitar
l'espai lliure del disc", però llavors es queixava que no reconeixia el
format d'aquest espai (i això que l'havia formatejat amb FAT32!).
Un col·lega m'ha passat informació de Badopi [1] i Bulma [2], on tracten
més o menys aquest tema, però gairebé tothom coïncideix a dir que el
millor és començar amb un disc "net", i anar instal·lant els sistemes de
"millor" a "pitjor" (és a dir, primer Win95/98/ME, després Win2000/XP, i
finalment GNU/Linux/BSD). Jo només vull instal·lar el Win98 per fer la
prova del disc dur i prou, o sigui que no m'atrau gens la idea d'haver de
netejar el disc i tornar-ho a instal·lar tot només per això.
Això no obstant, allà també es parla d'instal·lar el Win98 sense manies.
Es veu que això se't carrega el LILO, però que després el pots rescatar
(proposen diferents mètodes). Inclús, els mateixos de Microsoft expliquen
com fer-ho [3].

Pregunta#2: Algú ha fet mai alguna cosa semblant? Ha aconseguit fer-ho
sense patir conseqüències desagradables (pèrdua de dades, corrupció
massiva de disc, etc.)? Què em recomanaríeu de fer?

Moltes gràcies per avançat!

Siau!

Marc

[1] http://mandrake.badopi.org/node/view/605